tisdag 24 februari 2009

Förlossningsberättelse

BF torsdagen den 12/2, var hos barnmorskan som konstaterade att jag var öppen 2 cm. På eftermiddagen kände jag av vad jag trodde va lätta sammandragningar, en som jag nu i efterhand har förstått va förvärkar. Dessa kom med 5 min mellanrum men gjorde inte ont. Tillslut tröttna jag att sitta och klocka detta eftersom det inte ökade i styrka eller hur ofta det kändes. Vi gick och la oss och på
fredagen (13/2) va allt som vanligt igen. Hela dagen gick utan att jag kände av något speciellt.
lördagen (14/2) fortfarande lugnt, känner inget speciellt.

söndag morgon (15/2), känner lite i magen, sammandragningar!? men fortfarande gör det inte speciellt ont, tycker dock att Oliver är väldigt stilla i magen. Är van att han busar runt riktigt mycket. Börjar känna ett litet tryck i ryggen. Ringer till förlossningen för att rådfråga angående mina fragminsprutor, samt att jag tycker att O är så stilla.
kl: 13:00 är vi inne på förlossningen för att de ville kolla att O mådde bra. CTG- kurvan va utmärkt och Oliver hur pigg som helst. Jag var öppen 3 cm och hade 5 min mellan värkarna. Fortfarande var jag inte märkbart påverkad av värkarna så barnmorskan tyckte att vi skulle åka hem och vänta på att något skulle hända.
Vi åker och äter pizza, går en långpromenad och klockar värkarna som fortfarande bara kommer var 5:e min.
kl: 24:00 tröttnar jag på att klocka värkar och somnar.
(16/2) kl: 03:00 vaknar, testar att klocka värkarna igen, ingen förändring fortfarande 5 min mellan och smärtan är inte värre än att jag somnar om.
kl: 04:35 Går upp för att kissa, och lägger mig sedan igen
kl: 04:45 "knäpp" säger det i magen på mig, vattnet har gått. Jag flyger upp ur sängen och det känns som flera liter vatten som rinner ur mig. Nu gör det ONT. Smärtan sitter i 1 min och sedan är smärtan borta i 3 min. Ringer till förlossningen och packar sedan och åker.
kl: 05:20 Skrivs in på förlossningen, öppen 6 cm. Starka värkar som gör riktigt ont. Har i stort sett ont konstant utan uppehåll. Får förlossningsrum nr 10. CTG kopplas och O mår utmärkt.
Barnmorskan tar prover samt sätter nål.
kl: 06:28 öppen 8 cm, har otroligt ont och har fortfarande inte fått någon smärtlindring. När jag frågar efter (skriker efter), smärtlindring så svara barnmorskan att hon väntar på provsvar innan hon kan ge mig något. Dock är hon snäll och ger mig en akupunkturnål i pannan på mig! På O sätter bm en skalpelektrod. Jag försöker att andas lustgas men det funkar inte alls, blir otroligt illamående av den.
kl: 06:40 öppen 10 cm
kl: 06:40 Krystar för allt vad jag är värd.
kl: 06:55 undersköterskan hjälper till med att trycka på min mage under ett par värkar.
kl: 07:00 bm lägger ett litet klipp och jag krystar, krystar och krystar
kl: 07:05 Oliver kommer till världen. Han skriker direkt när han kommer ut och läggs upp på mitt bröst.
kl: 09:50 kommer upp till bb, avd 73. Får ett familjerum så att Dennis kan vara kvar hos oss.


Här ligger jag och klockar värkarna vid tre på natten!


Oliver nyfödd, läggs på min mage.

Inga kommentarer: